söndag 20 maj 2007

Matblogg

Jag är totalt ointresserad av mat och matlagning. Ändå kan jag inte låta bli att fascineras utav matprogram och matbloggar.
Någonstans inom mig ligger det och pyr en liten avundsjuka för jag önskar bittert att jag var en riktig kastrullhäxa.

Tidigt i våras hade våra barn vattkoppor. Det blev en del nattvak. En morgon slog jag på televisionen klockan 04:00 och då visade tv4 ett matprogram från 2003...

Det verkar ju lite mysigt att matblogga så jag tänkte att idag ska jag försöka mig på det här och nu:

Det här är en mustig och syrlig soppa som jag fick åtnjuta under mitt första år som gift. Vi åt den bara en gång och trots det faktum att det var 10 år sedan det begav sig glömmer vi den aldrig någonsin.

Soppan är ypperlig att servera till personer du inte gillar särdeles mycket. Det ska gå bra att använda den som drivbränsle i motorgräsklippare. Fräta bort liktornar. Botemedel mot kolera.

Enjoy, and kids, don't try this at home!

JORDNÖTSSOPPA
1 klyfta vitkål
1 morot
1 purjolök
2 krossade vitlöksklyftor
2 hg jordnötter (saltade, rostade)
Saften från 1 citron
1/2 tsk salt
1 1/4 grönsaksbuljong
1 krm (eller mera) cayennepeppar

Riv sköljd vitkål och skrapad morot grovt.
Skiva sköljd purjolök och blanda krossad vitlök med resten av grönsakerna i den genomfuktade lergrytan ( vem har en sådan?)
Mal jordnötterna i en mandelkvarn (Vem har en sådan?) och blanda med de övriga ingredienserna i lergrytan.
Häll på citronsaft och buljong och smaksätt ytterligare med salt och cayenne.
Lägg på locket och ställ in i kall ugn.
Sätt på ugnen.
Ställ in termostaten på 225 grader och låt stå 1 1/2 timme.
Servera soppan helt.
Smaken är något syrlig (nähä!)

1 kommentar:

Anonym sa...

Jo vi fick en sån lergryta i julklapp om du vill låna