fredag 25 maj 2007

Blod. Vill varna känsliga läsare.

Tog blodprov idag...bläk... Jag pallar inte med blod.
Jag var bra stressad och trött när jag ramlade in på vårdcentralen och hann inte mer än slå upp den ICA Kurir jag tänkt bläddra förstrött i, förrän någon ropade mitt namn. It was time.

Jag blev hänvisad till en stol.
Småpratade med undersköterskan.
Försökte kika på hennes namnbricka för att se vad hon hette och om kortet var likt. Det var det.
Fick syn på en vickande platta med en två stycken provrör med blooooood i. Kunde inte slita blicken från denna blodgungbräda.

Det är så läbbigt, läbbigt, läbbigt när de börjar trycka lite lätt i armvecket för att hitta en riktigt fet och blodsprängd ven att sticka hål på.
Sedan kommer de med en liten kopmress med bedövning på eller är det typ alsolsprit? Jag hade i vart fall behövt bedövning.
AAAAJJJJJJJ! Hon stack mig och det gjorde ont, jätte ont. "Pjoskiga du" kanske någon tänker nu. Men det är faktiskt så att vissa sticker bra så att det knappt känns men inte den här bönan.

Plötsligt började undersköterskan grymta och så hörde jag "pfjut" från min arm. Förstå vilken ångest det är att höra "pfjut" från armen. Näe, nu har hon stuckit hål på mig och det spruuuutar ut en stråle blooooood ur mig.

"Pfjut" igen. Aje!

- Det går inte det här, sa hon.
- Jag svimmar, sa jag.
- Svimmar du?? sa hon och fällde bak stolen i horisontalt läge. Värsta åkattraktionen blev det all of a sudden.

Där låg jag i trettio minuter. Hon stack mig i andra armen medans jag låg. Det blev ett rör med blod som förvisades till blodgungbrädan.

Jag fick ta blodprovet gratis idag. Har väl nått något slags högkostnads tak för blodprov.

2 kommentarer:

Emanuel Karlsten sa...

Gratis? Du borde väl få betalt? Åtminstone med fika? Det får man iaf när jag nästan tog blodprov (blev avvisad för att jag KANSKE hade haft malaria)

Patricia sa...

Är det inte när man ger blod som man får fika, muggar, t-shirts, magväskor med en bloddroppe på, en resa till Mauritsius?

Jag tog endast ett hedrligt blodprov för att kolla min sk sänka.

Jag skulle gärna ha druckit lite kaffe efter den traumatiska upplevelsen jag hade igår.