söndag 20 maj 2007

Auktion




Idag var det dags för auktion igen. Laddad och med inställningen "här sa dä bli handla utta!" packade jag denna gång in hela familjen i bilen. Sjuåringen måttligt inspirerad.

När vi kom fram var mycket riktigt "uppköpar gubbarna" på plats. Även han som smälter ner allt som glimmar. Så för att gardera mig ropade jag inte på något gjort utav metall.

Idag gick jag inte tomhänt från auktionen. Det blev 6 stycken stolar av ek för 66 kronor. Jag hade inte tänkt ropa på dem och det var ett tidigt utrop så jag belv tagen på sängen.
Man hinner tänka en del innan man ropar:
- Oj, 6 stycken stolar av ek. Fina...skulle funka hemma vid köksbordet. 6 stycken alltså...oj oj, fina, skulle funka vid köksbordet hemma. Vad säger han den andre? Var är han? Kan inte leta nu. Oj, oj...6 stycken stolar av ek.

De blev de. Sveriges fulaste tyg på sittsen men ser ni potentialen!? Tycker om stolar.

Mot slutet när vi varit hemma och ätit och jag for tillbaka till auktionen i ren panik över att missa något fint ropade jag in korgen med en massa stålfritt bös i. 44 kronor. Tycker om korgar.

När auktionen var över noterade jag en tavla med religiöst motiv. Jag frågade om jag fick köpa den då ingen ropat på den. 50 kronor. Nöjd.

Det är ett rafflande scenario vi ser på tavlan. Det är alltså Jesus lärjunge Petrus som fick den briljanta idén att gå på vatten. Han tänkte att han skulle vara trevlig och möta Jesus som kom gåendes över vågorna.
Sagt och gjort. Nu eller aldrig tänkte han!

Till en början gick det hur bra som helst. Alla hejade på Petrus. Men så blev han lite nervös, fick antagligen second thoughts:
- Järnspikar, här går jag på vattnet...är det så smart egentligen, utan armpuffar å allt? Gud vad dumt. Oj, förlåt.

Han började sjunka. Då kan man fundera på vad den Jesus som vi ser på tavlan säger. För han ser ju så kul ut och brittisk på något vis:
- Peter, how many fingers am I holding up?

eller

- I've been telling you this five times, Peter. Five times för crying out loud.

eller

- Hello there *vink vink*

Varför ser Petrus så vansinnigt gammal ut?