onsdag 23 maj 2007

Irritation och skiiiit

Tags, rssflöde, pinga, dinga, linga, lång, javascript, html, link, webbplatsfeed, URL, blockqoute
and so on. Gaaaaaaahhhhhhhhh. Jag blir galen på alla obegripliga ord. Jag fattar ingenting och det gÖr mig tokig!!! Finns det någon ordlista att tillgå?? Förstår verkligen folk vad allt betyder??

"Det är jääättelätt att göra en egen banner i ett vanligt jäätte lätt ritprogram och sedan konvertera till bloggen." Ja...ursäkta men HUR gör man det??

Hur länkar jag vidare från mitt inlägg till ett annat inlägg? Alltså när det räcker att klicka på ett ord. Hajar någon? Det finns säkert ett annat sätt att förklara det på; "Från min html text vill jag formatera en koservator till att bli pingad av ett URL och då behövs endast ett klick på linken för att komma till rssflödet. Hur gör jag?"

Har sett det på flera ställen utom på den här skitbloggen. Ja, jag är irriterad.

1 kommentar:

Emanuel Karlsten sa...

Kul att du är intresserad! Det är inte så svårt, faktiskt.
Förutom bannern. Det är faktiskt skitsvårt. Där behöver du hjälp från någon som sysslat med detta tidigare.

Ang "rssflöde, pinga, dinga, linga" så kan du läsa mitt inlägg om RSS.
Javascript behöver du inte kunna något om (inte om du bara ska pilla med bloggen iaf), html är det vanligaste "internetspråket" som blogger t.ex. är uppbyggt på.
Ett "feed" (eller webplatsfeed) kan du läsa mer om i den länk jag gav ovan.
URL är ett annnat namn för en webplatsadress (t.ex. http://amaliamedgrisarna.blogspot.com)
Blockquote är bloggers namn för att få en text inom citattecken (och dessutom formatera texten så att den lägger sig i ett block).

Men angående allt det här med att länka till ett annat inlägg är faktiskt väldigt enkelt med blogger (som du använder). Såhär:

1. Skapa en ny bloggpost.
2. Klicka på fliken "skriv" (eller write eller något liknande om du har din blogger inställd på engelska) som finns längst upp till höger på din skrivruta.
3. Skriv en text.
4. Markera den text eller ord du vill ska bli en länk.
5. Klicka på symbolen med en länk och en jordglob.
6. Ett fönster öppnas nu. Skriv in den URL (webadress: tex http://karlsten.blogspot.com) du vill länka till. Kom ihåg att ALLTID börja ALLA adresser med "http://"
7. Tryck ok

Vips så har du fått en länk till nån annan!

Här kan du också göra massa enkla grejer, genom att du bara markerar den text du vill formatera och klickar på någon av symbolerna. (t.ex får det i ett "blockquote")

Allt det här kan givetvis också göras manuellt. Det är då man använder sig av html-språket (det språk som är osynligt för din läsare, men som snappas upp av webläsare - alltså internet explorer, eller firefox, eller vad man nu har för webläsare - och gör att texterna blir fetstilade eller kursiva osv). Om du vill göra lite överkurs (det är rätt intressant) så kan du läsa lite mer om det.