onsdag 3 september 2008

Summa sumarum

Jag har sammanställt de svar jag fick in på undersökningen om mitt hem är surt eller basiskt. Sammanfattningen hittar ni längst ner. Och förlåt mig för att jag inte länkar till er i det här inlägget.

Plockar du leksaker varje dag, en gång i veckan eller aldrig?

Varje dag: 6 st
Ting har stora barn
Holeycheese har en väldresserad 4- åring som gör det själv!

Patricia: Jag är som en robot. Varje dag, varje stund, hela tiden.


Har du ett så kallat finrum eller säger du vardagsrum?
Säger vardagsrum: 7 st
Tjockalocka har skalat av ordet och kallar det helt enkelt rum.

Patricia: Vardagsrum.

Brukar ni, dvs familjen äta framför TVn?
Trollemor: Ja
Hosanna: Fika
Ting: Snacks
Holeycheese: Inga barn bara de vuxna
Gäddan: Aldrig!
Tjockalocka: Snacks eller kvällsmacka
30+: Icke
Annica Inga barn bara de vuxna
Patricia: Ja, när det är fredagsmys och vi har inga planer på att sluta.

Har du en matta under soffbordet?
Ja: 4 st
Nej: 3 st
Holeycheese: Endast på vintern

Patricia: Ja. Men vi pratar allt som oftast om att ta bort den då det blir så läbbigt. Men golvet är rätt sabbat under mattan och vi har inte kommit dit hän i vår renovering. Så det är att välja mellan pest eller kolera. För det är väl de sjukdomar vår matta alstrar.
Köpa ny matta skulle vara som att kasta pärlor till svinen.

Om så, vad har den för ursprunglig kulör?
De flesta mattor har någon form av ljusare kulör i sig kombinerat med en mörkare.

Trollemor har en röd vilket låter väldigt snyggt.

Patricia: Beige…dum, dum, dum färg på en matta.

Dammsuger du varje dag, en gång i veckan eller vid enstaka tillfällen?
2-3 ggr 1
Varje dag 2
3 ggr 1
2 ggr 1
1 ggr 1
Enstaka tillfällen 1

Patricia: Jag vill helst inte prata om det…

Bär dina barn bort sin disk utan att du ska behöva säga till?
Nej: 4 st
Ja: 1 st
För det mesta: 2 st
Efter en del tjat: 1 st


Holeycheese: Barnen får inte! Funderar på att införa den regeln så kan jag stryka ytterligare att irritationsmoment från listan.
Gäddan: Tonåringarna ja. Spädbarnet nej…dåligt tycker jag…

Patricia: Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej! *sliter sitt hår i vanmakt*

Hur många kaffekoppar, alt glas, alt tekoppar kan du få ihop från det senaste dygnet om du går ett varv i huset/lägenheten?
2-4 koppar och glas: 1 st
Min egen kopp: 1 st
Ett par: 1 st
3-4 koppar och glas: 2 st (Observera att en utav dessa två är en familj på åtta familjemedlemmar)
Ting: Inte så många att det skulle kunna utgöra en direkt fara för omgivningen.
Tjockalocka: Massor!
Annica: Allt ryker ögonaböj!

Patricia: Precis som Tjockalocka…massor.

Kan du efter en helg skrapa ihop en hel måltid ut soffan?
Ja -
Nej: 6 st
Säkert: 1 st
Patricia: Nej, faktiskt inte. Allt ligger på mattan.

Är det möjligt att hitta gömda skatter i form av gamla kissblöjor?
Ja 3

Nej: 4 st
Holeycheese: Mannen i huset brukar gömma sådana. 

Patricia: Ja *suckar*

Vet du hur svårt det är att moppa bort gammal intorkad gurka?
Absolut: 6 st
Nej: 2 st
30+ tar fram kniven. Skrapa. Skrapa.
Gäddan lägger blött papper på den lilla gurkan..bra tips där.

Tjockalocka, vi är inte heta på kiwi här och inser nu att det ska fortsätta att undvikas.

Patricia: Alltför väl.

Är din högsta dröm till köket en högtryckstvätt?
Ja 2
Not any more 1
Städhjälp 2
Marockanskgolvbrunn 1
En inbyggd dammsugare i listerna som automatiskt och kontinuerligt suger rent golvet 1
Totalsaneringsfirma 1

Patricia: Den där dammsugaren i listerna skulle vara något. Vi står i begrepp att renovera vårt kök från 1954 och då funderar jag på en marockanskgolvbrunn. Framförallt önskar jag mig en DISKMASKIN.

Sammanfattning
När jag nu har gått igenom era svar så konstaterar jag att det faktiskt inte är så farligt. Jag känner en viss lättnad. 
Och jag måste säga att jag är djupt impad av dig Annica; du verkar ha stenkoll.

Det äckligaste jag har hittat hemma var yoghurt som jäst i en pipmugg så till den grad att det jäst över kanterna. 



4 kommentarer:

Anonym sa...

Har du ingen diskmaskin? Inte ens en på två ben med dingel emellan? Då ska vi nog starta en inskramlingskampanj till förmån för dig.

Uffe sa...

Nu skojar du allt med oss. Det finns ingen som kan leva utan diskmaskin.

Anonym sa...

Jag vet inte det ja. Vårat skoställ ser ut som erat allt som oftast. Jag jobbar i hård motvind;) Klurar på en garderobslösning med skoskåp i hallen. Kan det vara något?

Patricia sa...

Vi har ingen diskmaskin! Nej, det går inte att leva utan. Varje gång jag diskar dör en bit av mig.
Diskmaskinen med dingel sliter ont vid diskbänken men vi hinner aldrig ikapp.

Annica, jag har funderat på sådana där smala skoskåp som man sätter på väggen och i varje låda ryms två par skor. Men till saken hör att ingen skulle ställa skorna i lådorna. Så även detta skulle vara att kasta pärlor till svinen.