söndag 7 september 2008

Caps lock


Jag kommer ofta åt Caps lock tangenten när jag skriver. Helt plÖTSLIGT är det stora bokstäver. Tidsödande tycker jag, att behöva sudda och skriva om.

Jag har funderat över varför Caps lock tangenten finns överhuvudtaget. Är det för de som gillar ATT SKRIVA MED STORA BOKSTÄVER HELA TIDEN OCH INTE ORKAR HÅLLA NED SHIFT TANGENTEN?

Kanske, men min teori är att i begynnelsen satte någon dit den för att driva vanligt folk till vansinne, speciellt sådana hetsiga personligheter som jag. Nu sitter denna någon hemma på sin kammare och räknar slantarna den tjänat på Caps lock tangenten och fnissar gott åt inlägg som detta.

5 kommentarer:

Uffe sa...

Eftersom du sitter med en bra dator (Mac) så kan du i inställningarna stänga av Caps lock så att den måste hållas nedtryckt för att fungera. Hepp!!

Patricia sa...

Det här kära vänner, är en av miljoner anledningar till att jag älskar Mac.

Anonym sa...

Caps Lock kanske finns till för såna som av en eller annan orsak inte kan använda två händer när dom skriver.. typ om man fastnat i vedklyven eller nåt? (svårt att använda tvåtangentskommandon då ju...) Men då kan man ju fundera på varför det inte specialtillverkas tangentbord för alla som bråkat med vedklyvar - istället för att plåga hela världen med caps lock.

Sara sa...

Det minsta de kunde göra vore väl att komma på ett kortkommando som gör bokstäverna små så man slipper sudda. Bara markera och så shift... fast det kanske finns. I så fall vill jag veta för jag har ofta en liten herre i knät som gääääärna trycker på alla tangenter å då särskilt Caps Lock :D

Anonym sa...

Så bra att Sara frågar, för det har jag också undrat många gånger. Fast jag sitter ensam vid datorn kan de mest märkliga ting hända.