måndag 29 september 2008

Mina måndagar och tisdagar med seniorerna

Dagens datakursfrågor:

- Men hur får jag bort den där stora blinkade saken?

Svaret:

- Det är markören, den visar var du är och kommer alltid att blinka.

Fråga:

- Men min papperskorg ser inte likadan ut som din! Varför?

Svaret:

- Det beror på att vi valt att slänga olika saker.

Lärarens PC fråga till dig kära läsare:

- I högra hörnet finns det tre stycken knappar där du kan välja att stänga fönstret, minimera fönstret så det hamnar i aktivitetsfältet eller minimera fönstret endast en smula. Vem gör det, alltså vem använder mittenknappen som minimerar fönstret lite grand? Värdelös funktion.

Dagens goda dataråd från läraren:

- När du hamnar utanför musmattan med musen så lyyyfter du in musen på mattan igen och kan fortsätta där du är.

Den ständigt återkommande frasen:

- Men....jaha, nu är allt borta.





Givetvis strulade data...aset när jag skulle stänga av för att kunna logga in tillsammans med eleverna. Har jag nämnt att det är en kurs i PC kunskap?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Man lär för livet. Puh. Hela tiden. Även som lärare.

Patricia sa...

Ja, om inte annat så lär jag mig tålamod :)