söndag 6 januari 2008

Spoiler


Det har ju varit jul (maken hävdar bestämt att det fortfarande är jul) och med julen kommer Tomten.

Tomten. Du som tror på Tomtens existens kan sluta läsa nu.

Jo, Tomten. Jag undrar varför vi vuxna väljer att låta våra barn tro på Tomten? Jag har aldrig kunnat säga till 8- åringen att Tomten är någon som finns när han inte gör det. Jag var aprädd för Tomten när jag var liten. Jag hade blivit så lättad om någon talat om för mig att han bara var på låtsas. Är vi vuxna rädda för att förstöra barnens barndom genom att avslöja Tomten som en bluff, tidernas bluff?

8- åringen hade en dagmamma som menade att det finns små tomtar som skyddar oss. Fine, tror man på tomtar, troll och otyg så kör i vind. Då blir det åtminstone trovärdigt.

Tomten är alltid välkommen hem till mig på jul. Jag kan till och med bjuda på kaffe. Men jag kommer aldrig att lura i mina barn att han är på riktigt.

Länk

1 kommentar:

Spanish Inquisitor sa...

Well, I understand the picture, but I wish I could read and understand the post.