tisdag 29 januari 2008

Den gamla goda tiden

Idag tog jag en oförtjänt paus i mina studier om expansion, kriser och krigsmakt under 1500-1600 talet. Jag njöt istället utav den gamla filmen "Sving, it fröken" med Alice Babs.

Jag älskar gamla svenska filmer. Dock inte när de blir för dramatiska. Min mormor Elsa och jag tittade ofta på svensk film på eftermiddagarna i hennes vardagsrum med grå heltäckningsmatta.
De är alltid så artiga och korrekta i gamla filmer. De argumenterar till och med artigt:
- Nu förstår jag inte fröken Lind.
- Magister Blomgren hävdar bestämt att Nisse Larsson är en slyngel och där håller jag inte med.
- Fröken Lind menar alltså att ni tar pojken i försvar?
- Ja, magister Blomgren.
- Ni förbryllar mig fröken Lind. 

Eller följande replik om fröken Lind:
- Ja hon e snoffsig. Fenns ente en skugga på henne ente.

Efter ett slagsmål tar grabbarna i hand som goda kamrater gör. Fin, fint ser'ni!


Inga kommentarer: