tisdag 15 januari 2008

Lite väl ekologiskt eller?

I dessa tider då polarisen smälter och när vi i rask takt tömmer jorden på dess resurser funderade jag över vad jag kan göra förutom att källsortera våra sopor. Jag tillsammans med FNs klimatpanel och Al Gore är mycket oroade för framtiden.
Så mitt nästa steg mot miljövän blev att köpa ekologisk mellanmjölk. Där sitter vi då vid matbordet och dricker den ekologiska mellanmjölken. Jag tänkte att det här känns riktigt bra, riktigt bra. Jag behöver inte bli vegetarian. Det räcker med att jag dricker min ekologiska mellanmjölk.

- Den här mjölken smakar koskit, säger 8-åringen och för mig bryskt tillbaka till verkligheten.
- Nej, det gör den väl ändå inte, kontrar jag och tar en klunk av min ekologiska mellanmjölk.
- Jo, det gör den.
- Det kanske är muggen du dricker ur som smakar konstigt, (Troligt! Men sådana undanmanövrar kan lyckas).
- Jag vet att det inte är muggen för det smakade koskit när jag drack ur ett glas, 8-åringen skjuter muggen ifrån sig. Kan jag inte få bubbelvatten istället?
- Varför köper du ekologisk mellanmjölk? maken ger sig plötsligt in i debatten.
- Ja du, varför tror du att jag köper ekologisk mellanmjölk? svarar jag lite sådär syrligt.
- ?
- Den globala uppvärmningen. Ringer det någon klocka?
- Ahaaa, den gröna vågen.

Jo precis den gröna vågen has left the building. Idag köpte jag "vanlig" mellanmjölk. Ni vet den som inte smakar koskit.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Men du får många pluspoäng som försökte!

Patricia sa...

Jag siktar mot stjärnorna och Nobels fredspris.