onsdag 23 januari 2008

Revy? Nej tack, jag försöker sluta.

Jag var på den lokala revyn för några dagar sedan. Aldrig i min vildaste fantasi att jag hade övervägt att gå på den. Men nu blev jag bjuden. Det är ju alltid trevligt att bli bjuden på saker och ting. Jag är en erfarenhet rikare men...

Jag gillar inte revy. Jag föraktar manusförfattare som driver med och rackar ner på folk från orten som alla i lokalen vet vilka de är. Jag uppskattar inte alls sådan humor. Då kanske du tänker att jamen, det får de väl ändå bjuda på. Det kan jag hålla med om. Men då borde det framgå av programmet; järnhandlare Ström bjuder på skämten om sig själv. Följt av en smiley.

Le grande finale: Hela ensemblen står på scenen och skrålar. Varje "skådis" har en replik om sig själv där de lyfter fram en svag sida hos sig själva. Ni vet: å jag har en kjol som är för trång men jag sjunger ändå denna sång, jag kan inte ta en ton jag låter som kon, jag har nerver utanpå men jag sjunger ändå osv.
Det blev liksom patetiskt på något vis. Här har de drivit kraftigt med andra människor och nu ska alltså det vara förlåtet för att de skrålar fram svagheter hos sig själva?
Nej hörrni, nästa år får någon annan sänka medelåldern med femton år.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har heller aldrig förstått tjusningen med revyer. Som du skriver, de är ganska lika allihopa och skämten är så dåliga.

[attle] sa...

håller med dig!
jag har aldrig varit på nån lokal revy, det var ganska populärt ändå där jag växte upp. Men eftersom mina föräldrar inte gillat sånt har jag blivit förskonad :-) Tack o lov!

CATOVENTURE sa...

Låter lite som när vi har fest på firman...

Andelieb sa...

Jag har aldrig varit på revy men däremot sett några liknande sketcher och det är ofta dåliga skämt som dessutom är halvtaskigt framförda.
Jag tror det beror på att de flesta amatörskådisar tror att det är "lättare" att vara rolig än seriös. STOOOORT MISSTAG!!!!
Skönt att veta att man inte är ensam i alla fall ;)