onsdag 20 februari 2008

Transgastrisk kirurgi

man har alltså fört ner ett gastroskop till magsäcken. Man har gjort ett hål i magen och gått in till bukhålan. Gastroskopet förs sedan vidare till den inflammerade blindtarmen. Den opereras bort och dras ut GENOM MUNNEN. Fy, nu vill jag inte vara med längre.


Jag har funderat vidare:
Detta gastroskop måste vara ett riktigt multitool, såvida läkarna inte halar ner tre olika slangar. Det behövs givetvis en kamera, skalpell och någon slags mekanism som för upp blindtarmen genom bukhålan, magsäcken och matstrupen. Jag föreställer mig en sådan där klo som vi hittar på nöjesfälten. Ni vet den där som eventuellt får tag på ett läskigt mjukisdjur. Vi vet alla hur svårt det är att vinna det där djuret. Låt oss hoppas att det inte är samma lotteri vid en blindtarmsoperation.
Jag kan också föreställa mig att läkaren trycker på en knapp och ett litet kastnät kastas ut över blindtarmen, eller så använder de sig av en liten sugpropp. Det är av yttersta vikt att man får med sig rätt organ upp ur patienten.

Det bräcker det mesta att kunna säga att man haft en inflammerad blindtarm i munnen.

- Ja, du vet jag levde och utövade kampsport tillsammans med bengaliska tigrar i tjugofyra år. Min kost bestod endast utav eukalyptuslöv och groddar. Jag lärde mig tigrarnas språk och bodde  i ett träd.
- Ja, men du, jag har haft en inflammerad blindtarm i munnen.

Inga kommentarer: