torsdag 14 februari 2008

Teknikens under

Jag växte upp under det glammiga, plastiga, fluffiga, neonlysande, permanentade 80- talet. På 80- talet spelades det fortfarande LP- skivor och vi spelade in Trackslistan på kassettband. Jag minns hur gött det var när jag äntligen lyckades synka play och record knappen med låtens början och hur irriterande det var när programledaren eller vägverket började prata mitt i sången.
Man kan tycka att jag har gått vidare. I dessa tider när allt finns tillgängligt på iTunes, olagliga sajter eller i butik. Ingen spelar väl längre in på band? Vi spelade ofta, ofta in oss på band; gjorde radioprogram. Nu spelar man in sig med webbkamera och lägger ut det på Youtube. Uj, uj.

Det jag vill komma fram till är att jag har inte alls gått vidare. Nej, jag spelar inte in Svensktoppen på band men när jag lyssnar på radio och det börjar pratas mitt i en låt kommer jag allt som oftast på mig själv med att bli irriterad och tänka; "Men hur kan dom? Fattar de inte att de kan sabba en schysst inspelning?"

2 kommentarer:

Anonym sa...

Haha! Jag blir också irriterad när dom börjar spela en låt och sen pratar. Skämmes!

Anonym sa...

För mig som fick lite utbildning inom ämnet under gymnasietiden så fick den som hade teknikerrollen öva på detta. Först ta reda på hur många sekunder som var instrumentalt i början av låten och sen lyckas förmedla till radioprataren hur många sekunder det fanns från och med låtens start. Det gjorde det hela mer spännande. Så också för radioprataren som blev lite extra stressad. Vilka minnen!