måndag 18 februari 2008

I-landsproblematiken i mitt föräldraskap

Jag har varit förälder i åtta år. Det är svårt att vara förälder men jag skulle aldrig någonsin vilja byta det mot ett inte varande. Barnen berikar mitt liv. 

En utav de jobbigaste sakerna med att vara förälder är ett i- landsproblem. Jag tycker inte om att behöva byta Happy meal leksaker. Under hela måltiden har antagligen barnet ifråga frågat x antal gånger om vi kan byta leksaken. Under hela måltiden har jag gruvat mig x antal gånger och svarat jakande på frågan om bytet x antal gånger.

Så kommer då det oundvikliga tillfället då jag måste ta "hej-jag-kostade-åttioöre-att-framställa- och-den-som-limmade-ihop-mig-tjänar-åttioöre-i-veckan-och-försörjer-hela-sin-familj-när-den-egentligen-borde-få-gå-i-skolan-och-jag-är-en-urkass-sak-som-ditt-barn-tröttnat-på-inom-loppet-utav-tjugofyra-timmar-och-om-en-månad-finns-jag-inte-längre-bland-era-ägodelar" leksaken och säga de magiska orden:
- Hej, jag undrar om vi kan få byta leksaken för hon har redan en sådan...

Det är förnedring. Men jag gör allt för mina barn.

Inga kommentarer: