onsdag 8 augusti 2007

Gåta

Jag: Jag skulle behöva köpa en ny klänning eller nåt inför alla kommande festligheter.
Han den andre: Javisst. Men du har ju den där klänningen med blå cirklar på.
Jag: Vilken klänning med blå cirklar på? När har du sett mig i en sådan?
Han den andre: Jo men...för ett tag sedan...
Jag: När? På vilken festlighet då?
Han den andra: *tänker* Joo...det minns jag inte.
Jag: Menar du den lila klänningen som jag hade för tio år sedan när vi träffades??
Han den andre: Nej, nej inte den!
Jag: Men jag har ingen klänning med blå cirklar på...
Han den andre: Joo, den är liksom lite urringad...eller var den lila...?
Jag: Finns den på bild?
Han den andre: Nej det tror jag inte.

Så nu överväger jag att koppla in monsieur Poirot i hopp om att han ska kunna hjälpa mig att minnas en klänning med blå cirklar på som är urringad fast kanske lila och som bars av mig för en liten tid sedan men som verkligen inte finns på bild och som defenitivt inte finns i min garderob.

7 kommentarer:

Uffe sa...

Jag satsar nog en tia på "Han den andre". Problemet är att män mycket oftare är färgblinda än kvinnor (se http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%A4rgblindhet).

Patricia sa...

Jag får ta honom till skolsköterskan för en "färgblindskoll".

Galaxa sa...

Han den andre-personer brukar ha svårt med grått och blått. "Min blåa jacka" brukar de säga och mena en grafitgrå sak. Du har inte en grå klänning? Det kan kanske vara den han refererar till.

Oavsett vilket, så får du köpa en ny klänning!

Uffe sa...

Oj oj oj...
Jag brukar säga -"Aldrig mer än en kvinnokommentar i rad." och det borde gälla här också.

Vilket språk:
-"Han den andre"
-"...brukar de säga"

Jag är så trött på att bli behandlad som ett objekt bara för att jag är man. Nej, ner med mansförtrycket, inför "varannan-kommentars-regler", shoppingförbud och kurser i färglära.

Patricia sa...

För att hedra det manliga könet så blev det en svart klänning...typ

Galaxa sa...

uffe: Och på vilket sätt var min kommentar avseende "han den andre" mer förtryckande än din?

Uffe sa...

galaxa: No worry! Problemet är att jag lider av Tourettes syndrom och den dåliga vanan att inte sätta ut smileys efter dåliga skämt...