söndag 17 augusti 2008

My hero

På tal om puckon bland tornerspelspubliken på Visingsö igår, så träffade jag där min hjälte; kvinnan som sa ifrån.

Det visade sig vara världens längsta kö till toaletterna och det hade bildats en prydlig kö alldeles i början av toaraden och då smög det in prakt puckon som ställde sig i andra änden för att sno åt sig toaletterna där. Alla i kön blev märkbart irriterade men sa givetvis ingenting, ingen utom min hjälte. Där stod hon framför mig i kön med sitt stora svarta hår och sa med kraftig brytning:

- Ey! Köen er hear bårta åkey?

Inom mig ropade hela min varelse: Hurra! Jag älskar dig du vackra starka kvinna! Tack!

Och där och då insåg jag att det finns ingenting starkare och mer dynamiskt än en invandrarkvinna som fattat den svenska störningen att köa men samtidigt skiter fullständigt i att hålla käft när folk tränger sig. Respekt.

Inga kommentarer: