fredag 30 maj 2008

Alla utom Ali och Signe

Jag förstår mig inte på husdjur. Jag förstår inte vad det är mattar och hussar säger till mig när de pratar om sina djur:

- Åh, hon är så barnkär den här lilla. Hon älskar barn.
Jag försöker relatera till den lilla hunden som ett djur som tycker om barn. Hur vet ägaren att hunden är barnkär? Hur vet hunden vad ett barn är? Hunden tänker väl knappast att "åh, vad jag diggar kids"?

- Vi åkte in i ilfart till djursjukhuset. Det kostade 8 000 kronor att dra ut taggen ur tassen. Men man gör ju allt för dom små liven.
Jasså, gör man det? Är det inte bättre att lägga 8 000 kronor på att skicka fattiga svenska barn på kollo?

- Ja, du vet katten min följer efter mig som en liten hund. Men han är kastrerad så det luktar inte (här tänker jag att urin kommer alltid att vara urin med eller utan doft). Och han vägrar att bajsa när han är ute. Det ska han absolut göra hemma i lådan.
Ska jag applådera nu? Eller bli hänförd? Är det bra gjort av en katt att vägra bajsa ute? Antagligen.

Nej, jag förstår mig inte på husdjur. Men det finns två hundar som för alltid kommer att äga mig; Ali (rest in peace) och Signe. Ni skulle ha sett Ali, han hade stora öron som flaxade när han sprang. Hans päls var alldeles roströd och han var den snällaste hunden någonsin. Han gjorde jag allt för.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Räknas silverfiskar som husdjur?! Jag har förvisso inget positivt att säga om dem ändå, och inte skulle jag betala nåt för att ta dem till veterinären.

Gillar din blogg btw =)

/Eva

Patricia sa...

Silverfiskar räknas som oinbjudna husdjur, ungefär som alla husdjur skulle vara hos mig..

Andelieb sa...

Jag är precis tvärtom, jag. Tycker det är väldigt mysigt med husdjur och när jag som barn inte fick någon hund så plockade jag hem skogssniglar och maskar i mina sandhinkar, gav dem jord och blad och lät dem krypa över händerna innan jag släppte ut dem i trädgårdslandet igen för att de av någon märklig anledning aldrig verkade trivas i mina hinkar.
Nu har jag dock gått över till lite mindre slemmiga husdjur och har två katter istället.

Tycker du verkligen att det är konstigt att någon som har ett husdjur och tycker om det betalar vad det kostar för att djuret ska få hjälp om det har ont någonstans? Jag tycker det vore konstigare om man vände i dörren "8000 spänn!!!!??? Nej, då får katten/hunden skrika av smärta, låt såret bli infekterat bara så pröjsar jag för kollo för några fattiga barn istället." Det resonemanget hade jag haft svårt att förstå.