onsdag 4 juni 2008

Släpp inte in värmen

Min mamma har en, tja vad ska jag kalla det för...en föreställning, en övertygelse om att när det är varmt ute och solen ligger på så vädrar hon inte med risk för att släppa in värmen.
Jag å andra sidan vädrar gärna mycket, länge och alltid. Att välja att inte vädra när det är varmt resulterar i en omänskligt kvav lägenhet. Ni vet så där kvav att man spontant tänker att här borde vi vädra.

Jag trodde min mamma var den enda damen som vägrade vädra vid varmt väder. Men idag var vi och fikade hos några utav våra tant- och farbrorkompisar. Då sa damen:

- Usch, vi kan inte vädra när det är så varmt ute. Man vill ju inte släppa in värmen.

Nä, det är ju bättre att dö av syrebrist...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Frågan är om det är antingen eller. Det kan va så att det är olika för olika hus... När vi bodde i lägenhet hade vi flera fönster öppna när det var varmt. Nu när vi bor i hus vet vi inte längre hur vi ska tackla detta... Förra sommaren vädrade vi först och övergick sen till att stänga hela dagen och öppna alla fönstren på kvällen/natten. Det funkade ganska bra. Den här sommaren har jag hittills kört med att ha öppna fönster där det inte är sol och självklart neddraget på solsidan. Något jobbigt att dra upp och ner alla 12 fönster som finns bara på framsidan. Det funkar så där. Det är alltid jobbigt varmt på kvällen ändå och man kan inte sova i korsdrag trots att man är graviditetsvarm. Eftersöker en bra lösning på detta enerverande problem.

Anonym sa...

Fast nog känns det som en bra idé att få lite ny luft - men jag träffade en lärare som hävdade att i avvaktan på den svindyra klimatanläggning han hoppades på kunde man inte öppna fönstren, för det skulle bli varmare då. Vilka problem!

Patricia sa...

Jag tror på ett rejält korsdrag så det smäller i varenda dörr, gardinerna lossar från sina hängen och barnen bönar och ber; stäng! Mamma, stäng!