tisdag 5 juni 2007

Bankbrudar

Jag hade tyvärr ett ärende till banken idag. Jag försöker att undvika bankkontor och göra allt som bara går via internetbanken.
Men idag gick jag bet.

I min lilla stad har vi ett litet, litet, litet, litet bankkontor.
Och idag visade det sig att det går en bankkassörska på cirka en miljon turister och cirka 4000 invånare.
Effektiv service? Nein.

De tyska turisterna blev alldeles förskräckta när de insåg vilken kö det var.
Vänligt försökte de ge sina skrynkliga nummerlappar till en farbror som bryskt viftade bort dom. Var inte trevlig för allt i världen. De kan ju komma tillbaka.

När jag satt där och väntade lyssnade jag på ett samtal mellan en snäll tjej och en snäll och "jag vet aaallllt" tjej:

Jag vet aaalllt tjej: Jo, men du vet du behöver minst 10 000 kr för att klara dig du vet.
Snäll tjej: Jo...ja...jag får ju tillbaka på skatten snart.
Jag vet aaalllt tjej: Det får du bara om du har angett ditt konto. Det behövs extra blankett för det du vet. Har du gjort det?
Snäll tjej: Jo...ja...erh...
Jag vet aaalllt tjej: Gå hem till mamma och pappa och ät. Lev snålt liksom. Var ska du bo då?
Snäll tjej: Jag har kollat på en hemsida och där finns det ettor för samma pris som jag betalar nu.
Jag vet aaalllt tjej: Det var i London eller? Ja men du vet, jag hade en kompis som bodde där och de delade på en femma och var och en betalade typ 3000 spänn du vet.
Snäll tjej: Eh...jaha...jo. Jag skulle behöva fixa ett nytt mobil abbonemang.
Jag vet aaalllt tjej: Då går du in i någon utav tre butikerna och säger hej, jag undrar vad ni har för erbjudande för 1 krona. Då binder du antagligen upp dig för två år.
Snäll tjej: Ja...jo..okej...

*in kommer tyska turister. De ställer sig vid kassan utan att ta nummerlapp.*

Jag vet aaalllt tjej: Jo häv to täjk a ticket. Here. *trycker ut lappar åt alla tyska tursiter* Jo see, number on the screen *pekar*
Jag vet aaallt tjej till snäll tjej: Man måste ju göra sin samhälleliga insats du vet.

Nu kan jag återigen sova tryggt om nätterna då jag vet att det finns svenskar som förser de tyska turisterna med nummerlappar.

Jag blir så trött bara.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Du är ju en av de skönaste människor jag känner och oj vad jag saknar dig när jag läser detta.
Hoppas vi får till en ordentlig träff i sommar.

Patricia sa...

Det hoppas jag också!!

Z sa...

Hehe
Nu fick turisterna en uppläxning.
Lockar dem säkert till nya Sverigesemestrar. ;)
Nåja, de överlever

Patricia sa...

Var tvungen in till banken igår igen. Blev lite nervös att det skulle drälla in turister och att jag därmed skulle behöva ta mitt ansvar och göra en "samhällelig insats."

Anonym sa...

"bankbrudar" my friend, inte "bank brudar", särskrivning...ungefär lika illa som att skriva fula ord på sin blogg, t ex "stjärt".

/språkpolisen

Patricia sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.