tisdag 19 juni 2007

Blonda drömmar

Jag är en ultra brunett, har alltid varit och trivs med det.
Idag stannade jag för att släppa över en blondin (fejk men so what?) vid övergångsstället.
Jag muttrade något om att nu kan du cykla över lilla blondie.

Han den andre noterade att kvinnan i bilen i motgående fil såg ut att muttra hon med.

- Var hon brunett? undrade jag
- Ja.

Någonstans inom mig finns ett uns av avundsjuka mot dessa människor med vackert blont hårsvall.
Så ljust. Som en ängels kan jag tänka mig.

För ett tag sedan kunde vi läsa i till exempel kvällspressen att diverse blonda filmstjärnor färgade håret brunt.
Alla vi stolta brunetter satt hemma på sofflocket och hejade på "You go, you blondie you. Dye that blonde hair of yours."
Men ärligt talat; varför färga något ljust till brunt?

Kanske har blondiner mer kul, men det spelar kvitta.
Kanske är det så att man ibland inte blir tagen på allvar som blondin, men det kan också spela kvitta.
En dag ska jag pröva på att vara blond för en tid i livet. Fejk, men so what?




Jag undrar om en blondin skulle muttra bakom ratten när en brunett cyklar förbi...?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Bra att du tog upp det här ämnet tycker jag. mkt intressant. Tror att det där är en kulturfråga. Jag vill hävda att jag nu efter en dryg vistelse i Syd ingått i den blonda ligan. Och faktiskt. Här har en blond roligare. I fredags tog en kille på gatan upp mobilen och tog kort. Jag fick blommor i sndags mm... Här är det kul att va blond! You should try it!

Patricia sa...

Oh, I will trust me! ;)

När jag var i Sydamerika fick jag för första och hittills enda gången känna på hur det är att betraktas som lång.

Z sa...

Själv är jag bådadera
Nytvättat under sommaren: guldblont/guldbrunt
Under december-mars: råttfärgat

Jag har både fått blondin-skämt berättade FÖR mig och ÅT mig.
Mitt hår kan inte bestämma sig, men vilket i-landsproblem, egentligen.

Som brunett/svarthårig passar man i flera färger än som blondin, och det är en stor fördel!
Kineser och japaner passar väldans fint i rosa, som jag tycker kan se lite drygt ut tillsammans med mitt gul-bruna hår/glåmiga hy.

Fördel blont hår: blir i de flesta fall senare synligt grått. Morsan, 56 bast, har fortfarande sitt guldhårsvall. Jag är avis.

Fördel brunett och bruna ögon:
Kinderna ser så vackert porslinsaktiga ut.

Patricia sa...

Jo, de flesta färger går ju att matcha med mitt bruna hår. Alla färger utom senapsgult. Det går bort...men jag sörjer inte nämnvärt över det.

Ska nu studera mina kinder mycket noga ;)