lördag 15 mars 2008

Att gripa in eller att inte gripa in det är frågan

Igår var jag som skrivet med 8-åringen till skolan. Under rasten blev jag ansvarig för Bageriets vattenförsörjning. Det innebar att gå till en lerpöl vid matsalen och hämta vatten.

Skolan som min flicka går på har ett stort upptagningsområde. Så trots att vi bor i en lite stad är skolan, speciellt högstadiet förhållandevis stort. Som på så många andra högstadier är det problem, stora problem. Och jag vet inte om det jag bevittnade igår speglade de största problemen men jag blir så arg, jätte arg och upprörd på hur människor hanterar varandra.

Killen som han sparkade på låg på marken. Men han var inte ensam för hans kompisar stod en bit bort. Det var bara en spark och jag vet inte om det var provocerat. Det var ingen hård spark men bara det faktum att man gör en sådan sak är oacceptabel.

Så där stod jag i min löjligt blå jacka med lera upp till fotknölarna och öste vatten. Hela tiden tänkte jag; ska jag göra något? Jag är vuxen, jag förväntas gripa in. Så när allt var över och de skildes åt ropade den sparkande killen efter den sparkade killen (som såg skakad ut):
- Spring inte hem och lipa nu!
Då hör jag en röst väldigt lik min egen som sa:
- Sluta nu!

Wow, "sluta nu". Nu lär de inte göra om det igen, sanna mina ord.

Men det läskiga är att jag blir så upprörd. Sydamerikanen i mig vill slåss och framförallt vill jag skälla ut dom efter noter. Svensken i mig är samtidigt så konflikträdd att i samma stund fruktar jag att de ska förfölja mig hem och rispa upp lacken på bilen.
Men vi måste gripa in! Annars vet jag inte vart det tar vägen.

4 kommentarer:

CATOVENTURE sa...

Jasså du har latinblod. Varifrån då? Själv har jag vuxit upp med en galen styvfar från Uruguay...

Patricia sa...

Jag har mindre än mer vuxit upp med en pappa från Chile. Håll i hatten!

Galaxa sa...

Jaha, så är alltså svenskar! Är konflikträdda! Och alla sydamerikaner reagerar snabbt! Så gör man! I hela sydamerika!

Resonerar man så i Småland? I västra Jämtland hade den sparkande ungen fått en avhyvling i alla fall. Ingen jag känner skulle ha stått tyst! Så långt kan jag lätt sträcka mig i min generalisering.

Patricia sa...

Galaxa: Läs inlägget en gång till. Skriver jag att alla svenskar är konflikträdda och att alla sydamerikaner reagerar blixtsnabbt? Det skulle inte kunna vara så att jag utgår från mig själv? Så, tagga ner.