tisdag 16 oktober 2007

Lägg ner latin


Jag har precis gjort veckans läsläxa med 7- åringen. Där fick vi bland annat lära oss det latinska namnet för flodhäst. Och då tänkte jag; vem bryr sig? Latin är ett språk som ingen på denna jord pratar. Finns det någont land vars invånare säger sig ha latin som sitt modersmål? Det finns säkert någon jeppe i de andalusiska bergen som bott i koja och levt ett långt liv i celibat som har latin som sitt modersmål men annars?

Det händer att jag tittar på programmet "Söderläge". Trädgårdsprogram. Jag är inte intresserad av växtlighet och jord men jag fascineras utav människor som brinner för detta (när jag tänker efer är det en ganska märklig läggning hos mig...)

I "Söderläge" så är det mycket latin.
- Ja, här ser vi alltså en ringblomma. Det latinska namnet är Calendula officinalis.

Och då tänker alla vi framför våra TV- apparater:
- Ja men då vet jag...gud..ringblomma vet ju ingen vad det är men Calendula officinalis är fina oranga grejer.

1 kommentar:

S. sa...

Haha, du är rolig.
Men håller helt med, lägg ner latinen. Skulle göra livet en anings lättare för mig.