måndag 1 oktober 2007

Avsluta med fyrkant

Telefonrösten: För snabbare hjälp var god tryck in ditt personnummer. Avsluta med fyrkant.
Jag: *trycka, trycka, trycka*
Telefonrösten: Var god vänta. Du har nummer femtusenåttionio i kön.
Den riktiga rösten: Vad kan jag hjälpa till med?
Jag: *förklarar ärendet*
Den riktiga rösten: Då ska vi se... Vad har du för personnummer?

Detta händer mig alltid. Jag trycker in mitt personnummer så att människan inte ska behöva ödsla tid på att fråga efter just det. Jag tror i min enfald att när jag trycker in mitt personnummer och avslutar med fyrkant så står det på människans dataskärm. Men nej.
Blir vi ombedda att trycka in vårt personnummer bara för att ha något att göra? Tidsfördriv? Onödigt är det iallafall.

1 kommentar:

Z sa...

Ett mysterium på min ära.
När jag jobbade på bibliotek och ofta fick svara i telefon, försökte jag tänka på detta med hur länge personen nog hade suttit och väntat och slussats så jag var jättenoga med att de skulle få hjälp.

Det handlar oftast om vilja, tror jag.

Men jag förstår om många myndighetspersoner är luttrade efetr diverse utskällningar de nog fått