tisdag 25 augusti 2009

Gå ut i hela världen!

Å så var det det där med att gå ut och göra alla folk till lärjungar. Det som Jesus sa.

Jag funderar ofta på hur långt vi i dagens kyrka har kommit från ursprungstanken med just den kristna tron och att vara "kyrka". Min personliga åsikt är att vi i många fall är ljusår från hur Jesus var...och är.

Jag misstänker nämligen att jag är felinformerad. Inte av Jesus men av dagens kyrka. Det är något med Jesus i evangelierna och hans sätt att relatera till människor runt omkring sig som borde påverka oss mer. Jag får en känsla av att det döljer en hemlighet, något som jag inte sett.

Igår pratade jag med min arbetskollega som är ung, smart, vacker, rolig och väldigt duktig. Vi diskuterade tro och hon sa att hon kan helt enkelt inte tro på Gud av den anledningen man med hjälp av naturvetenskapen inte kan bevisa att Han finns. Och så sa hon:

- Man måste ju få tro på vad man vill och hur man vill, eller hur?

Det var här min inre brottningskamp började. Här har vi roten till korstågen och allt annat djävulskap som vi kristna faktiskt gjort genom historien för att vårt omedelbara svar på den frågan blir:

- Nej.

Problematiken är att det inte är rätt svar och att jag som kristen och uppväxt inom kyrkan lätt kan drabbas av fördömelse om jag ger ett annat svar än just nej. Gud har gett människan den fria viljan att faktiskt själv välja. Älska mig eller älska mig inte. Om inte Han tvingar någon varför gör vi det då? Var har vi fått mandatet att bete oss hur som helst i vår övertygelse om att frälsningen är det enda rätta? Absolut inte i orden "gå ut och gör alla folk till lärjungar". Det var vad Jesus uppmanade sina lärjungar att göra och det är helt rätt. Men det är tillvägagångssättet som är avgörande. Har vi inte läst intruktionsboken?

Vad blir då mitt svar på kollegans fråga?

- Ja. Ja, du får tro på vad du vill och hur du vill.

För mig personligen finns inte ingen annan utväg än att tro. Utan Jesus skulle jag klappa ihop.

6 kommentarer:

linusanderas sa...

Och jag tror eftersom naturvetenskapen bevisat att han finns...

Uffe sa...

Ja, men ett instinktivt nej är nog ganska vanligt från båda "sidorna".

Jag skulle tro att ett nej skulle kunna försvaras med: -"Jag vore ju kärlekslös om jag inte undervisade om sanningen och inte gav någon chans att vända om till Gud och lät någon gå evigt förlorad. Det vore väl kärlekslöst."

(Citatet är kopierat av någon som definitivt har problem med definitionen av kärlek.)

Får man fråga om du har testat eller tror du bara att du skulle klappa ihop? Varför skulle just du klappa ihop utan tro?

Hosanna sa...

Tja, utan Jesus är det rätt kört för mig med. Det är tillräckligt jobbigt med honom så tänk hur det hade blivit utan... *ryser*

Och jo, man får tro på vad man vill men vår uppgift måste ju vra att ge människor möjligheten att höra om budskapet. Om vi inte ens har presenterat det - hur ska de då kunna välja?

Patricia sa...

Uffe, jag har aldrig haft en tid i livet där jag tvivlat eller inte trott på Gud.

Men jag har tvivlat, fast inte på Guds existens men om han överhuvudtaget bryr sig. Fast han gör ju det.

Jag klarar mig inte utan min tro och Jesus och antagligen ser många det som ett tecken på svaghet. Det är ok, för jag är inte mer än människa.

Om jag får fråga dig så skulle jag vilja veta hur det är att inte tro. Alltså, vad förlitar du dig på?

Uffe sa...

Det beror på vad du menar med förlita sig på. Menar du vad jag förlitar mig på att solen ska komma upp i morgon också eller vad jag förlitar mig på för att...?

Hur många ser det som ett svaghetstecken? Är inte det bara vad du tror? Jag brukar likna det med att religiösa delegerar ut vissa ansvarsområden till någon annan. Ni fattar ett beslut istället för hundra om du förstår vad jag menar!?

Patricia sa...

Uffe, kan du utveckla?