lördag 29 december 2007

Kollo, I hate!

8- åringen tittar på "Lilla Jönssonligan på kollo". Än en gång kommer hiskliga minnen tillbaka från min barndom. Kan ni begripa; mina föräldrar skickade iväg mig och min lillebror på kollo när vi var i mellanstadieåldern. Det var hemskt att vara ifrån mamma och pappa tre veckor på sommarlovet.

Vi bodde i stora sovsalar. Det serverades välling till frukost i rostfria muggar. Vällingen hade stått framme ett tag så det var alltid skinn på. Dessutom var varje barn tvunget att dricka upp, inget fick lämnas.

En del utav de kort som mamma skickade lämnades inte till oss med argumentet att de andra barnen kunde bli avundsjuka.

Kan ni begripa att de skickade oss på kollo? Puckat. Jag skulle aldrig någonsin kunna göra något sådant mot mina barn. Hua! Nu får jag förtränga och dricka jasminete.

2 kommentarer:

CATOVENTURE sa...

Jag var på kollo två sommrar som barn. Jag har bara fina minnen:

Jag belv utsett till "kollots säl", klättrade i träd 12 timmar/dag och fick chans på tjocka Marie.

Patricia sa...

Okey, det här är bra. Bra att få mig att försöka komma på en sak som var bra med kollo...och det var den dagen jag fick höra att Frälsis sålt "kollogården". No more kollo!