måndag 12 november 2007

Ja, jag vill leva jag vill dö på Hawaii



Klockan slår sex.
Packar ner alla mina böcker i väskan så att de inte ska bli blöta. Väskan blir tung. Riktigt tung.
Klär på mig jacka, vantar, mössa.
Trasslar in mig i väskan när jag försöker häva den över mina axlar. Tjock jacka och tung väska.
Får en hostattack. Min datorgranne tittar nervöst på mig.
Tittar ut genom fönstret. Ser inget. Endast min spegelbild. Hör att det smattrar mot rutan. Snö eller regn?
Säger hej då till bibliotekarien. Går ut.
Det regnar. Det är mörkt, mörkt, mörkt. Det är kallt, kallt, kallt.
Jag blir blöt om fötterna. Måste köpa bättre skor.
Mobilen ringer. Krånglar mig ur vanten.
Köper två paket kaffe.
Klaffsar hem i våta strumpor och skor.
Fryser.
Det här är Sverige, Sverige, Sverige den tolfte novemer 2007 och jag frågar mig än en gång; varför bor vi fortfarande kvar i det här landet med ett klimat som ger mig sol och värme två veckor om året?

Inga kommentarer: