onsdag 11 juli 2007

Can't live with them, can't live without them

Idag gick jag motvilligt in i en utav souveniraffärerna i stan. Hua.

Italienare: Taxfree??
Butiksbiträdet: Fråen vilket land ä du? (skall läsas på bred smålandska)
Italienare: Taxfree???
Butiksbiträde: Fråen-vilket-land-ä-du?
Italienare: Taxfree????
Butiksbiträde: Jamän, fråen vilket land ä du??
Italienare: Italiano.
Butiksbiträde: Jamän, dä ä ju inte täxfri.

När kunden gått hörde jag kvinnan prata med sin manliga kollega:
-Jag frågade honom, fråen vilket land ä du? What country? (här tänker jag att nej lilla du det sa du inte alls. Någon engelska förekom icke.) Italien sa han. Å då sa jag att dä ä ju inte täxfri.
- Nej, det är ju EU.
- Precis, han vart arg å gick. (ja, blir man så otrevligt bemött så skulle väl vem som helst lägga benen på ryggen.)


Fyra anledningar till att inte driva värsta turistshoppen i värsta turiststaden:
1. Du tycker inte om turisterna.
2. Du talar inte engelska.
3. Du är otrevlig.
4. Du pratar skit om kunderna när de lämnat butiken.

Inga kommentarer: